Projekt bol tvorený ako dve na seba nadväzujúce mobility, v rámci ktorého sme zrealizovali dva školiace kurzy. Obidvoch školiacich kurzov sa zúčastnilo 26 pracovníkov s mládežou z každej krajiny. V rámci prvého školiaceho kurzu podrobne mapovali kompetencie k tímovej spolupráci a v rámci druhého školiaceho kurzu kompetencie k riešeniu problémov a učili sa ich rozvíjať prostredníctvom najrôznejších hier a netradičných športových aktivít. Prvý školiaci kurz bol zameraný predovšetkým na stolové a kartové hry a na outdoorové hry, lebo pre rozvoj tímovej spolupráce sú tieto hry plne funkčné. Aktivity druhého školiaceho kurzu boli viac situované do aktivít zážitkovej pedagogiky, s tým, že rozvíjali aj predchádzajúcu kompetenciu k tímovej spolupráci a zároveň účastníkov stavali do situácií vyžadujúcich si riešenie problémov. V rámci druhého školiaceho kurzu sme využili aj larpy ako hernú metódu formovania postojov. Školiace kurzy slúžili predovšetkým k zvýšeniu kompetencií pracovníkov s mládežou tak, aby získali dostatočný prehľad v súčasných herných trendoch a dokázali z nich vyberať tie najlepšie aktivity pre cielený rozvoj kľúčovej kompetencie k tímovej spolupráci a k riešeniu problémov mladých ľudí.
Program bol postavený tak, že si pracovníci s mládežou vyskúšali hry na vlastnej koži a potom si pomocou Kolbovho cyklu podrobne rozobrali danú kompetenciu a popisovali, ako ju daná hra rozvíjala. Účastníci sa učili aj viesť reflexie, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou rozvoja kompetencií prostredníctvom hier.
Ciele školiacich kurzov:
- Priblížiť pracovníkom s mládežou pojem kľúčové kompetencie a dôležitosť ich rozvíjania.
- Špecifikovať pojmy tímová spolupráca a riešenie problémov - čo to znamená pre prax.
- Špecifikovať pojem riešenie problémov.
- Naučiť účastníkov postaviť herný program tak, aby rozvíjal jemné zručnosti mladých ľudí, ktoré súvisia s prácou v tíme, najmä znalosť tímových rolí, efektívna komunikácia v rámci tímu, predchádzanie a riešenie vzťahových konfliktov, uvedomenie si potrebnosti a prospešnosti odlišností jednotlivých členov tímu, uvedomenie si vlastných silných stránok pre tímovú spoluprácu, učenie sa podávať informácie tak, aby nedochádzalo k ich skresleniu a ďalšie.
- Naučiť účastníkov postaviť herný program tak, aby rozvíjal jemné zručnosti mladých ľudí, ktoré súvisia s riešením problémov, predovšetkým s rozvojom kreatívneho myslenia, strategického myslenia, predchádzanie konfliktov, osobných prístupov k riešeniu problémov a ďalšie.
- Naučiť účastníkov využívať rôzne situácie, ktoré sa v rámci hier a netradičných športov objavia, k rozvoju účastníkov.
- Naučiť ich viesť efektívnu reflexiu herných programov, ktoré povedú k uvedomeniu si a pomenovaniu rozvíjaných znalostí, zručností a postojov, ktoré súvisia s tímovou spoluprácou.
- Zoznámiť pracovníkov s mládežou so súčasnými najväčšími hernými trendmi a netradičnými športovými aktivitami.
Zapojené krajiny: Taliansko, Nemecko, Slovensko, Česká republika, Rumunsko, Grécko, Bulharsko, Španielsko, Portugalsko
|
Country |
Organization |
1. |
Slovakia |
V.I.A.C. – Institut for Youth development and support |
2. |
Czech Republic |
Trendum, o.p.s. |
3. |
Italy |
FUTURO DIGITALE |
4. |
Germany |
Jugendwerk der AWO Wuerttemberg e.V. |
5. |
Romania |
Asociatia Tinerilor Cu Initiativa Civica |
6. |
Greece |
United societies of Balkans astiki Etaireia |
7. |
Bulgaria |
Organisation of Bulgarian Scouts |
8. |
Spain |
ASOCIACION BUILDING BRIDGES |
9. |
Portugal |
ProAtlantico – Associacao Juvenil |